Google Friend Connect




Making Money Online

Making Money Online
Making Money Online
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

19 January 2008

Payudara (Payu Dara)

Payu Dara Atau Buah Dada

Payu Dara (Buah Dada)

http://tamanwangi.perempuanmelayu.info/

Original Website Changjaya Abadi Deleted. Extract from archive. Sin She Chang 2001. Disesuaikan untuk bacaan dalam Bahasa Malaysia.

Setiap wanita pasti inginkan bentuk payudara atau buah dada yang cantik, montok dan ideal, sebabnya buah dada dan payudara merupakan pelengkap kecantikan bagi seseorang perempuan. Mungkin saja kita sudah sering mendengar, bahawa hanya untuk cantikkan bentuk buah dada atau payudara sahaja sehingga ke luar negeri. Sedangkan sekiranya ia dilakukan rawatan awal lagi teratur bentuk buah dada tidak akan cepat mengendor.

Kebanyakan kaum wanita yang sudah beberapa kali melahirkan anak, malah yang baru saja bersalin, risau dengan buah dadanya. Wanita mengandai dengan menyusukan bayi mereka, bentuk payudara akan menjadi cepat kendor. Kerisauan seperti ini sepatutnya tidak perlu apabila kaum ibu mengetahui bagaimana caranya merawat bauh dada seawal mungkin dengan baik dan teratur.

Yang perlu diperhatikan pertama sekali, pada masa membersihkan puting susu dengan air hangat. Ini dimaksudkan untuk membersihkan lemak yang menyumbat di saluran air susu. Inilah adalah kerana lemak itu boleh menyumbat lubang keluar susu dan ia dapat menimbulkan rasa sakit akibat bengkak. Apabila buah dada mengalami pembengkakan jangan dipaksakan dengan memicit, karena ia boleh menyebabkan jaringan pembuluh darah rosak dan bentuk payudara akan menjadi kendor. Sebaiknya tuamkan dengan kain halus yang direndam dengan air hangat dan minyak zaitun secara berganti-ganti, pasti buah dada atau payudara dapat kembali kepada bentuk normal.

Jangan Lupa Memakai coli yang bersesuaian dengan perempuan menyusu. Coli dikatakan sebagai saudara kandung payudara, karena dapat melindungi payudara, dengan coli ia juga dapat menampung agar bentuk buah dada atau payudara tetap indah dan cantik. Coli yang baik adalah yang tidak terlalu menarik ke atas payudara atau tidak terlalu kekecil, namun begitu harus tetap kuat menyangga buah dada, payudara hanyalah terdiri dari gumpalan daging dan lemak, tanpa tulang menyokongnya.

Untuk pengetahuan gadis remaja jangan melepaskan coli meskipun keadaan itu sedang menjadi ikutan sekarang. Ingatlah tanpa sokongan coli bentuk payudara itu sendiri lama kelamaan boleh berubah bentuknya.

Menyusu badan adalah salah satu tugas ibu, sama tanggung jawab seperti memberi makan dan pendidikan pada anak-anak. Air susu ibu itu sendiri merupakan makanan yang paling baik dan bebas dari kuman. Apabila menyusu bayi, apa yang perlu diperhatikan adalah sikap atau posisinya, jangan berbaring ke kanan atau ke kiri, sebab ini akan mempengaruhi bentuk payudara. Menyusui bayi sambil berbaring biasanya dilakukan oleh ibu yang mengantuk, sedang ia membahayakan bayi jika kepalanya tertindih dengan buah dada. Sikap yang ideal adalah sambil duduk tegak, punggung bayi bisa ditampung dengan bantal supaya ibu tidak perlu membongkok. Disamping itu ia dapat mengelakkan kepenatan, juga untuk mencegah agar payu dara itu tidak terlalu tertarik kebawah sehingga payu dara tidak mengelebeh.

Penggunaan masker payudara tentu saja boleh digunakan bila sudah tidak menyusu lagi. Masker ini gunanya untuk mengembalikan bentuk payudara kembali semula, masker payudara ini boleh dibuat sendiri dengan bahan-bahan yang mudah didapati. Iaitu dengan 10 helai daun anjuang dan 3 biji pinang. Kedua bahan ini dicuci bersih lalu ditumbuk sampai halus. Apabila masker ini telah siap, sapukan keseluruhan payudara, kecuali putingnya. Lakukan perkara ini seminggu sekali menjelang tidur atau sewaktu lapang, hingga bentuk buah dada atau payudara tegang.

Salah satu perawatan payudara atau buah dada yang mudah dan murah adalah dengan melakukan senaman ringan setiap pagi atau petang, bertujuan untuk menguatkan otot-otot dada.

Lain yang menarik

Membelai Buah Dada Wanita
http://tamanwangi.perempuanmelayu.info/2007/04/membelai-buah-dada-perempuan.html

No comments:

Post a Comment